Ga naar inhoud

‘Als het niet goed gaat met de wijk, gaat het niet goed met mij’

‘Als het niet goed gaat met de wijk, gaat het niet goed met mij’

Werkers op Zuid: Anil Jagroep, ondernemer op Zuid en actief bij Wapens de Wijk uit

 

Dagelijks werken de partners van het NPRZ om het op Zuid beter te maken voor de huidige en de nieuwe bewoners. Deze serie portretteert de mensen die zich inzetten voor een sterker Zuid. Deze keer: Anil Jagroep, die zich als ondernemer op Zuid actief inzet voor het initiatief Wapens de Wijk uit.

Anil Jagroep houdt een poster omhoog: ‘Met geweld schiet je niks op,’ staat erop. Hij pakt de volgende: ‘Ontwapen je hart, steek energie in je toekomst.’ Eerst waren er posters gemaakt met een pistool erop, met een grote rode streep erdoorheen. ‘Die vonden we toch teveel in your face,’ vertelt Jagroep. ‘Toen hebben we bedacht om woorden te gebruiken om ons punt te maken: wapenbezit is niet normaal, en wapengebruik al helemaal niet.’ Helaas is de werkelijkheid in de wijken Bloemhof en Hillesluis anders. Jagroep: ‘Als actiegroep Wapens de Wijk uit hebben wij niet de illusie dat wij het probleem gaan oplossen. Maar wat we wél kunnen doen, is bewustwording creëren en het probleem bespreekbaar maken. Daar focussen wij op.’

Slachtoffer zinloos geweld
Jagroep onderneemt al acht jaar op Rotterdam-Zuid. Hij bestiert een reclame- adviesbureau, Publimedia, dat gespecialiseerd is in signing. In de periode dat hij kantoor hield aan de Groene Hilledijk, raakte hij steeds meer betrokken bij de wijk en werd hij bestuurslid van de winkeliersvereniging. Toen de actiegroep Wapens de Wijk uit op poten werd gezet, besloot Jagroep: dit initiatief ga ik supporten. ‘Zelf heb ik een neef verloren door zinloos geweld. Hij was op een feest, er ontstond een ruzietje, en het volgende moment werd er een pistool getrokken. Mijn neef heeft het moeten bekopen met de dood. Door wat er gebeurd is in mijn familie ligt het onderwerp me erg na aan het hart.’

Normen en waarden
Jagroep denkt niet dat gasten die nu met een vuurwapen rondlopen, tot inkeer zullen komen van de postercampagne. ‘Nee, natuurlijk niet. Wat wij willen bereiken, is dat het gesprek over normen en waarden gevoerd wordt. Thuis, aan de ontbijttafel. Op school. Maar ook op clubs en verenigingen. De plekken waar veel kinderen zijn.’ Want dat het de kinderen zijn, met wie je het gesprek moet aangaan, daarvan is Jagroep overtuigd. ‘Helaas is het zo dat er kinderen van twaalf, dertien jaar met een kapmes rondlopen. Dat ze naar drillrap luisteren, waarin het alléén maar over moord en doodslag gaat. En ze naar video’s kijken waarin rappers met messen zwaaien. Je moet ze op jonge leeftijd vertellen dat dat niet normaal is. Liefst al wanneer ze zes, zeven zijn. Want dat is de leeftijd dat ze gaan opkijken tegen de grote jongens in hun omgeving.’

Posters en petities
Bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen kunnen via wapensdewijkuit.nl een posterpakket bestellen. Zij kunnen de posters ophangen en daarmee het woord verspreiden in de wijk. Ook kan iedereen, die het eens is met de boodschap Wapens de Wijk uit, de petitie tekenen. ‘Ons doel is dat meer mensen zich gaan scharen achter dit initiatief. Niet omdat we met duizend handtekeningen naar Aboutaleb willen stappen, maar om ons samen uit te spreken over onze normen en waarden. Wapenbezit vinden wij niet normaal, punt. Als we die boodschap met zijn allen uitdragen, is dat een goed begin.’

Liefde voor Zuid
Hoewel Jagroep zelf in Oud-Beijerland woont, heeft hij een enorme liefde voor Rotterdam-Zuid. ‘Als je hier onderneemt, en je ogen en oren openhoudt, leer je vanzelf heel veel mensen kennen. Zo kom je meer te weten, over wat er op straat gebeurt, en in de zijstraten. Ik wil mijn ogen niet sluiten voor de problemen die er zijn. Want als het niet goed gaat met de wijk, gaat het ook niet goed met mij. Daarom wil ik met zoveel mogelijk betrokken mensen om de tafel om te bespreken hoe wij onze wijk aantrekkelijk en veilig houden. En plannen maken met elkaar. Geen plannen voor over drie jaar, maar voor het hier en nu. Mijn deur staat altijd open en de koffie staat altijd klaar.’